vrijdag 6 juni 2008

April – mei

Anneleen en ik hebben samen met de coachen een aantal lespakketten uitgewerkt en het concreet materiaal zelf gemaakt. Er was veel aandacht, concentratie en geduld voor nodig!

lespakket 1: Depot
- atelier A: steekparels
- atelier B: kleurenschema overnemen a.d.h.v. flessen
- atelier C: woordenschat
- atelier D: puntoefeningen, verschillen, kleuren








lespakket 2: Optellen en aftrekken
- intro: toneelstuk met lied
- atelier A: optellen en aftrekken a.d.h.v. busmodel
- atelier B: leren omgaan met materiaal, leren spelen
- atelier C: optellen en aftrekken a.d.h.v. splitsmachine
(De leerkracht van het klasje kreeg werkbladen om aan de leerlingen te geven: kleur het kleurenschema over)





lespakket 3: Breuken
- intro: toneelstuk
- atelier A: puzzelen en leren vouwen
- atelier B: werkblad knippen en kleuren
- atelier C: werkblad breuken met concreet materiaal
(Later werd een toets afgenomen over dit lespakket)




Als er een lespakket volledig klaar was, werd dit door de coachen aan het 1e leerjaar (breuken aan het 2e leerjaar) van de plaatselijke school in Akil Samdi gegeven. Dit was telkens in de voormiddag in het centrum ‘Ti Soley Leve’.
De klasgroep werd telkens in twee gesplitst, omdat er zeer veel leerlingen zitten in één klas: 60 à 70 leerlingen. De leerlingen kregen elk een naamkaartje. Zo verliep de communicatie tussen de leerlingen en de coachen vlot, maar ook wij als stagiairs was dit veel gemakkelijker. Elke leerling had een gekleurd bolletje op z’n naamkaart, zodat de leerling wist naar welke coach met bijhorende kleur hij/zij moest gaan.
Doorheen de verschillende lespakketten en ateliers hebben de kinderen genoten van de lessen.
Wat ze bij ons in het centrum op een halve dag leren, leren de kinderen in de klas op een maand!
Er werd ook heel veel belang gehecht aan hygiëne. Als er kinderen naar het toilet moesten gaan, moesten ze dit aan mij vragen, zodat de coachen de les niet moesten onderbreken. Ik begeleidde de kinderen naar het toilet, ik gaf instructies en gaf de mogelijkheid om hun handen te wassen. Soms waren er heel grappige situaties: kinderen gaan op het toilet staan, ernaast, …

Na het uitvoeren van elk lespakket, werd er een korte bespreking gehouden: Wat was goed? wat was minder goed? Hoe kunnen we dit oplossen? …
We hadden zowel positieve punten als leerpunten. Doorheen de realisaties van de lespakketten werden deze leerpunten grotendeels weggewerkt.

Deze atelierwerking gaf me een zeer grote voldoening. We deden er alles aan om de kinderen hun welbevinden en sociale vaardigheden te bevorderen en hen iets bij te leren. Dit is ons zeker gelukt, ons doel is bereikt!

2 opmerkingen:

juf Dorien zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
juf Dorien zei

Toffe lespakketten en mooi uitgewerkt materiaal!

Voodoo